Näthandel blir allt mer populärt. Hela 92 % av svenskarna har någon gång näthandlat! Vanligast är det att handla hemelektronik samt böcker, och i botten hittar vi dagligvaror. Kring 40 % har handlat kläder på nätet trots att det innebär en svårighet att inte kunna prova kläderna. Att det ändå är så många som vågar beror troligtvis på att de flesta företagen tillämpar en princip om fria returer, vanligt är även fri frakt.
Många kunder söker trygghet i sin e-handel med kända varumärken eller certifieringar, men det blir också alltmer vanligt att köpa från väldigt små tillverkare, till exempel enskilda konsthantverkare på sajten Etsy eller direkt från företag i Kina. Hur väljer man sin vara i ett närmast oändligt utbud på Internet? De flesta svarar att man vill göra sin egen research, till exempel med hjälp av Google, och gärna följa andras rekommendationer
Här vill vi lyfta fram andra kunders omdömen som en ny och mycket bra källa för att bedöma kvalitet. Idén kommer från Jeff Bezos, Amazons innovationsrike grundare. Att publicera kundernas omdömen tyckte företagsledarkollegorna verkade riskfyllt först, men Jeff stod på sig. Resultatet blev succé då en stor mängd nöjda kunder slår de flesta marknadsföringsbudskap.
Man kan dels jobba med statistik av typen betyg 1 – 5 där medelbetyget publiceras, dels med faktiska kundberättelser. Idag hittar vi kundomdömen på de flesta e-handelsplatser. Det är här vi hittar information att klänningen skrynklar när man suttit länge, att förpackningen var slarvig, kundtjänst oförskämd, eller – positivt – att smaken var fantastisk, leveransen blixtsnabb och bemötandet trevligt. Man kanske också hittar någon som har omväxlande fantastiska omdömen och usla. Då signalerar det att man har svårt att hålla en jämn kvalitet i sin produktion, men, man har ändå förmågan att leverera på topp. I en e-värld där man inte kan se, klämma och känna på varan kan man ändå snabbt få en uppfattning om produkten, genom att läsa vad andra, som faktiskt prövat, säger.