I e-handelssammanhang talar vi ofta om en revolution i kundernas köpbeteende och butikernas representation. En annan kategori företag som påverkas av e-handeln är de som erbjuder betalningar och finansiella upplägg, som till exempel Klarna, men den bransch som kanske är mest dold är leverans-/logistik-företagen.
Om vi funderar en aning på historiken förstår man att logistikföretagen genomgått en hisnande förändring. Man har historiskt hämtat varor från allt större producenter för att köra dem till handlarens lager, alternativt till stora köpcentra. Nu har vi plötsligt en värld där konsumenterna hittar varor över hela världen och förväntar sig att få dem hemkörda till porten, eller i andra hand; till ett närliggande utlämningsställe. En majoritet, cirka 70 %, lär förvänta sig max tre dagars leveranstid, men en växande andel kunder vill ha sin vara redan dagen efter order.
I takt med att köpbeteenden utvecklas, det är nu möjligt att beställa en udda vara som passar just mig, från andra sidan jordklotet, så koncentreras logistiken mot de största och internationella logistik-spelarna. Det gäller att ha koll på vad som gäller när produkter passerar gränser och snabbhet är som sagt en nyckelfråga lika mycket i internationell handel som i svensk handel. Hur ser framtiden ut? Då leverans, och en snabb sådan, är en konkurrensfaktor testar idag giganten Amazon framtidens leveransmöjligheter i form av obemannade drönare som levererar varor till kunder. Drönarna, kallade Octocopters, skulle kunna leverera paket på upp till 2,3 kilo 30 minuter efter att ordern placerats. Verklighet eller science fiction, Amazon tror att detta kan vara framtidens leveransmetod, men att det tar minst fem år att utveckla. Luftfartsmyndigheter världen över är i alla fall i process att godkänna obemannade drönare och varför skulle det inte vara lika naturligt med drönare i luften som små leveranstruckar på vägen?