Sedan länge har dagligvaruhandeln försett oss med recept, veckomatsedlar och tips om mat via sina kundtidningar. Men nu har ett nytt fenomen, en vidareutveckling av mattipsen, dykt upp i form profilerade matkassar. Matkassarna lanserades som utpräglad e-handel, men konceptet togs snabbt upp även de etablerade kedjorna. Idag finns det en uppsjö av matkasseleverantörer att välja på. Bland dem finner man till exempel Middagsfrid (som anses uppfunnit konceptet), Linas matkasse, Coop online, ICA med många flera.
Förenklat kan man säga att man vanligtvis tecknar en prenumeration med leverans av matkasse en till två gånger i veckan. Företagen erbjuder flera olika profilkassar, till exempel ”barn”, ”familj”, ”vegetariskt” eller ”litet hushåll”. Matkassen bokas på nätet och levereras till dörren. De stora kedjorna erbjuder ofta ett alternativ där man, om man önskar, kan hämta sin kasse i närmaste butik.
Matkasse med färdiga recept och hemleverans är en ganska ny företeelse. Pionjär i Sverige -och kanske världen – var Middagsfrid som startades 2007 av Kicki Theander. Syftet var att förenkla middagsbestyren för barnfamiljer och andra hushåll som vill ha bra mat på bordet varje kväll. Kicki insåg att många sliter med inköp, planering och matlagning och allt som oftast blir resultatet att man väljer helfabrikat trots att man varken tycker att det är särskilt bra eller god mat. Med allt redan förberett vill fler laga god mat själva, trodde Kicki. Och troligtvis hade hon rätt för en ny bransch var ett faktum och Kicki själv fick 2010 ett pris som årets entreprenör.
Middagsfrid fick snabbt många konkurrenter, inklusive de etablerade dagligvarukedjorna. Intresset bygger troligtvis mer på en framtidstro än på marknadens storlek idag. Än så länge är det endast cirka 20 % av konsumenterna som provat på att näthandla mat över huvud taget. Av kunderna var det 2013 endast 11 % som tyckte att färdig middagslösning var viktigt. Unga ser dock mycket mer positivt på att näthandla mat och tidsbristen i samhället lär inte bli bättre, så lösningen har förutsättningar att bli vinnare i längden. Siffrorna är framtagna av Svensk Distanshandel